Taigi, etanolis ir bioetanolis, kas tai, kur jį reikia pilti ir kokia iš jo nauda ar nuostoliai.
Etanolis, arba etilo alkoholis – alkoholių klasės junginys (C2H6O arba C2H5OH), turintis du anglies atomus. Šis cheminis junginys savo fizikinėmis savybėmis labai panašus į vandenį, todėl jį išgryninti labai sunku, ir gryno etanolio (absoliutus spiritas) praktiškai niekur nenaudojama. Distiliacijos būdu gaunamas etanolis yra 96,5 % pagal tūrį, todėl šis procentingumas yra plačiai žinomas ir yra konstanta. Gėrimas, pagamintas iš etanolio, vandens ir kitų priedų, kurio alkoholio koncentracija 38-40 %, yra vadinamas degtine.
Bioetanolis – tai alkoholis, gaminamas iš augalinės žaliavos. Lietuvoje bioetanolis gaminamas Šilutėje, Pasvalyje ir Telšiuose esančiose gamyklose iš kviečių, kvietrugių ar rugių. Bioetanolio kaina – labiau stabili nei benzino, nes jos neįtakoja naftos kainos svyravimai. Tokių biodegalų vartojimas sumažina vietinių vairuotojų priklausomybę nuo naftą eksportuojančių šalių ir jų įgeidžių.
Gryno etanolio (E100) naudojamo vidaus degimo varikliuose sunaudojama iki 51% daugiau nei benzino, dėl to, kad etanolis turi 34% mažiau energijos tūrio vienetui. Visgi šį trūkumą galima kompensuoti padidinus variklio suspaudimo laipsnį. Tai galima padaryti, nes E100 oktaninis skaičius yra 113. Tačiau padidinus suspaudimo laipsnį į kuro baką galima bus pilti tik etanolį, paprastas benzinas jau nebetiks.
E85R etanoliu varoma Chevrolet Corvette Racing C6.R GT2, Ford Interceptor Concept, turintis 5 litrų Cammer V8 variklį išvystantį 400 ag, bei dar keli automobiliai varomi E85:
Populiarūs Lietuvoje bioetanolio mišiniai yra šie: E85, E15(98E15) ir E25(98E25).
E85
Biokurą E85 sudaro 85 proc. etanolio, gaunamo iš žemės ūkio produkcijos, likusius 15 proc. – bešvinis 95-oktanų benzinas. E85 oktaninis skaičius 105, o benzino maksimalus siekia 100. Bandymų metu nustatyta , kad E85 suteikia automobiliui daugiau galingumo (tam tikromis sąlygomis). Bioetanolio E85 naudojimas šiek tiek padidina kuro sanaudas ( iki 5-15% ), tačiau jo kaina daug mažesnė.
Veikti su bioetanoliu gali tam pritaikyti automobiliai. Standartiniame automobilyje reikia sumontuoti papildomą įrangą. Jau parduodami ir gamykliniai, bioetanoliu varomi automobiliai (pažymėti ženklu „FlexFuel“).
Tyrimo metu, lyginant bioetanolį E85 su „grynu“ benzinu, gauti tokie rezultatai:
* Žymus toksinių medžiagų emisijos sumažėjimas
* Iki 75% dujų, sukeliančių šiltnamio efektą, emisijos sumažėjimas
* Iki 40 % anglies monoksido emisijos sumažėjimas
* Iki 20% kietų dalelių emisijos sumažėjimas
* Iki 10% azoto monoksido emisijos sumažėjimas
* Iki 80% sulfatų emisijos sumažėjimas
E15
Biokuras 98 E15, kurio sudėtyje yra 15 proc. etanolio, oktaniniu skaičiumi prilygsta 98 benzinui ir tinka daugumai automobilių su benzininiais varikliais. Etanolio ir benzino mišinys tinka įprastiems benzininiams varikliams, nes efektyvioji galia naudojant 15 proc. etanolio mažai pakinta, o ekologiniai deginių emisijos rodikliai, ypač CO kiekis deginiuose, sumažėja beveik dvigubai, t.y. į aplinką išmetama dvigubai mažiau anglies dvideginio – „šiltnamio efektą“ sukeliančių dujų, nei naudojant tik naftos pagrindu gaminamą kurą ir taip sumažinama šių dujų koncentracija atmosferoje.
E25
Biokuras 98 E25 nuo E15 praktiškai skiriasi tik tuo, kad etanolio mišinyje yra 10% daugiau (iš viso 25%). šis mišinys turi panašias savybes kaip ir E15 tačiau jis tinka mažesniam skaičiui automobilių dėl savo didesnės koncentracijos.
Kokį kurą galiu pilti, o kurio ne?
Iš ėsmės šis klausimas iškyla kiekvienam, kuris pirmą kartą susipažįsta su šia nauja kuro rūšimi. Taigi neišsiplėsdamas apibendrintai pasakysiu – E15 tinka praktiškai visiems automobiliams. Kaikuriems tinka puikiai, kaikuriems ne taip idealiai, tačiau tinka. Užsipylę šio kuro, galios skirtumo praktiškai nepajusite, tačiau kuro sąnaudos nedaug, bet šiek tiek padidės.
E25 kuras pilnai tinkamas automobiliams kurie palaiko “FlexFuel” technologiją, tinka ir visiems kitiems automobiliams tačiau gali atsirasti šalutinis poveikis, toks kaip trukčiojimas, didesnės kuro sąnaudos, greitesnis variklio detalių dilimas ir kt. Tad jeigu nesate užtikrinti ar jūsų automobilis suderinamas su E25, geriau naudokite E15 arba įprastą benziną.
E85 kuro mišinys tinkamas tik automobiliams pritaikytiems lankstiesiems degalams “FlexFuel”, arba automobiliams kurie turi E85EU adapterius. Apie juos daugiau sužinosite panaršę internete.
Kodėl didelės koncentracijos arba grynas etanolis netinka paprastiems benzininiams varikliams?
Naudojant benziną, kuriame bioetanolio koncentracija yra didesnė, o automobilis nėra pritaikytas šiam kurui, galimos trys pagrindinės neigiamos pasekmės:
• Variklio korozija. Kuo daugiau etanolio yra benzine, tuo labiau skatinama korozija. Naudojant daugiau etanolio turinčius degalus automobilio variklis dėvisi greičiau.
• Kuras labiau lakesnis, prastėja jo savybės. Tyrimai rodo, kad benzinas, kurio sudėtyje yra iki 10 proc. etanolio, yra labiau lakesnis nei paprastas benzinas, dėl to pablogėja automobilio dinaminės savybės.
• Didesnės kuro sąnaudos. Etanolis turi mažiau energijos nei paprastas benzinas. Tyrimai rodo, kad degalų sąnaudos gali zymiai padidėti, todėl kuo daugiau etanolio yra kuro sudėtyje, tuo mažiau kilometrų automobilis nuvažiuos palyginus su įprastu benzino baku.
O gal?
O dabar meskime į šalį visas rekomendacijas ir pagalvokime ką reiktų perdaryti kad jūsų eksperimentinis automobilis galėtų efektyviai važiuoti grynu arba E85 etanoliu. Kadangi etanolis turi pakankamai didelį oktaninį skaičių, kuris gryno etanolio lygus 113, o E85 – 105, taigi variklio suspaudimo laipsnį be baimės galima būtų pakelti iki 14,5:1 – 15:1 gal netgi daugiau. Šitokiu būdu kompensuotume prastą kuro ekonomiją. Pakelti slėgi cilindre galima ir be mechaninių pokyčių, tereikia paankstinti kuro uždegimą (jei tai įmanoma padaryti rankiniu būdu). Toliau seka kuro mišinio reguliavimas. Vienas litras paprasto benzino teoriškai idealiai sudega su 14,7 litro oro, etanolis savo ruožtu sudega su 9 litrais oro, taigi mišini reiktų pariebinti iki 9:1. Ir galiausiai lieka pagrindinis galvos skausmas, kaip pakeisti variklio komponentus kurie neatsparūs alkoholiui. Keli iš jų – tarpinės, plastmasinės ir guminės dalys, kurios gali būti neatsparios etanolio poveikiui. Ir štai turėtume teorinį automobilį, minimaliom išlaidom perdarytą į etanoliu varomą ir išnaudojantį jo potencialą.
Daugiau info apie perdaryma: E85 Conversion
Pabaigai šiek tiek istorijos:
Pirmojo vidaus degimo variklio istorija prasidejo 1826m., kai Samuelis Morėjus sukūre variklį, veikiantį spirito ir terpentino mišiniu. Kitas išradėjas Nikolas Augustas Otto 1876 m Vokietijoje panaudojo etanolį savo keturių taktų variklio darbui. Tuo metu spiritas buvo naudojamas spiritinėms lempoms, buvo pigus ir lengvai prieinamas.
Henris Fordas pirmasis apibūdino etanolio, kaip automobilių ateities kuro, privalumus.
Legendinis modelis Ford-T turėjo „lankstaus“ kuro variklį ir galėjo veikti tiek benzinu, tiek etanoliu, tiek bet kokių proporcijų etanolio ir benzino mišiniu.
Tačiau dėl tuo metu lengvai išgaunamos pigios naftos etanolis prarado populiarumą.
Šiuo metu dėl ekonominių ir techninių priežasčių, grynas 100% etanolio kuras nenaudojamas ( išimtis yra Brazilija, kur 24% automobilių varomi grynu etanoliu ). Dažniausiai naudojamas yra E85 – 85% etanolio ir 15% benzino mišinys.
Visko, kas parašyta šiame straipsnyje, nederėtų laikyti kaip faktinės informacijos. Etanolio ir jo mišinių naudojimas – pačių vartotojų atsakomybė.